Rok 2018 był dla Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu rokiem rekordowym. Nigdy wcześniej nasz plan finansowy nie przekroczył 100 mln zł. A w minionym roku wyniósł niemal 116 mln zł!
Rok 2018 był dla Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu rokiem rekordowym. Nigdy wcześniej nasz plan finansowy nie przekroczył 100 mln zł. A w minionym roku wyniósł niemal 116 mln zł!
Tak zmieniamy drogi powiatowe!
Wśród tych najważniejszych inwestycji trzeba wymienić przebudowę drogi z Zalasewa przez Gowarzewo do węzła Kleszczewo. Tak dużej inwestycji drogowej w historii powiatu poznańskiego jeszcze nie było. Sama przebudowa trwała ponad rok (rozpoczęła się w listopadzie 2017 roku, a zakończyła w grudniu 2018 roku), jednak przygotowania do niej rozpoczęły się wiele miesięcy wcześniej. To też najdroższa w historii powiatu inwestycja: prace kosztowały prawie 30 mln zł, do tego doliczyć trzeba niemal 0,5 mln zł na przygotowanie dokumentacji i ponad 4 mln zł na wykup gruntów. Przeszło 15,4 mln zł powiat poznański otrzymał z unijnego WRPO 14+.

Przebudowana droga przebiega w granicach trzech gmin: Swarzędza, Kleszczewa i Kostrzyna – a dokładnie od ulicy Olszynowej w Zalasewie, przez Gowarzewo, do węzła S5 w Kleszczewie. To aż 6,8 km! Zakres prac był ogromny, ale podsumowując można powiedzieć, że jezdnia została wymieniona lub wzmocniona i poszerzona do 7 metrów, powstały chodnik i ścieżka rowerowa, dwa ronda w Gowarzewie, przebudowane zostały skrzyżowania i wykonano nowe odwodnienie drogi.
Przejścia dla pieszych, przystanki, skrzyżowania i przejazdy dla rowerzystów zostały oświetlone, dzięki czemu stały się dużo bezpieczniejsze. Przebudowane zostały również przystanki autobusowe oraz zjazdy na posesje znajdujące się przy drodze.
Kolejną dużą inwestycją był I etap przebudowy drogi Gądki – Szczodrzykowo, a dokładnie odcinek o długości 2,3 km od węzła Gądki na S11 do początku miejscowości Dachowa. Prace kosztowały niemal 16 mln zł. Głównym celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa ruchu pieszych, rowerzystów i kierujących pojazdami, ale także polepszenie ich komfortu podróżowania.
Na odcinku od węzła Gądki do ronda w Robakowie została wykonana nowa konstrukcja jezdni o szerokości 7 metrów, dzięki czemu zwiększyła się jej trwałość. To niezwykle ważne, ponieważ odcinkiem tym jeździ dużo ciężarówek. Wzdłuż drogi powstały też rowy, do których odprowadzana jest woda opadowa.
Z kolei na odcinku od ronda w Robakowie do Dachowy pojawiła się nowa nawierzchnia jezdni (ma ona szerokość 6 m), powstały rowy odwadniające i na fragmentach kanalizacja deszczowa. W ramach inwestycji powstały ścieżki rowerowe i chodniki, przejścia dla pieszych z azylami, pojawiło się nowe oznakowanie pionowe i poziome.
Inwestycja kosztowała około 15,8 mln zł. Współfinansowały ją powiat poznański oraz gmina Kórnik. Otrzymała też dofinansowanie w wysokości 3 mln zł w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019.
Ponad 9 mln zł kosztowała z kolei przebudowa drogi powiatowej z Tarnowa Podgórnego do Lusowa (sfinansowały ją powiat poznański oraz gmina Tarnowo Podgórne). Zdecydowanie poprawiła ona bezpieczeństwo, jak i komfort kierowców, rowerzystów i pieszych, którzy korzystają z tej trasy.
Dotychczas na tym niemal 3-kilometrowym odcinku obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Wszystko ze względu na fatalny stan nawierzchni z płyt betonowych wykonanych około 1985 roku, brak ścieżki rowerowej i chodników. W ramach prac wzmocniona została konstrukcja jezdni z wykorzystaniem starej nawierzchni betonowej, która została rozprężona. Na całym odcinku ułożona została nowa nawierzchnia z masy bitumicznej, a wzdłuż drogi powstała ścieżka pieszo-rowerowa.
2,3 mln zł kosztowała rozbiórka starego i budowa nowego mostu na rowie Głuchowskim w Komornikach. Powiat poznański otrzymał na ten cel niemal 900 tys. zł dofinansowania z rezerwy subwencji ogólnej.
Stary most na rowie Głuchowskim na ulicy ks. Malinowskiego w Komornikach był w złym stanie technicznym, stąd decyzja o jego rozbiórce. Nowy powstał w zupełnie innym standardzie. Znajduje się na nim 6-metrowa jezdnia, obustronne chodniki oraz ścieżka rowerowa.
Obiekt ma konstrukcję stalową z blachy falistej, która współpracuje z gruntem. Oparta jest na żelbetowych ławach fundamentowych. Na wlocie i wylocie zaprojektowano ściany oporowe, połączone z fundamentami konstrukcji. Nowy most spełnia klasę techniczną B co oznacza, że jego nośność wzrosła do 40 ton.
Nie tylko duże inwestycje są jednak ważne! W lipcu zakończyła się przebudowa odcinków dróg powiatowych w Latalicach i Sarbinowie. To odpowiednio 440 i 390 metrów. Drogi zostały poszerzone, zyskały też nowe, wzmocnione nawierzchnie. Prace kosztowały 670 i 580 tys. zł.
Również w lipcu zakończyła się przebudowa skrzyżowania i dróg powiatowych w Żydowie (ulic Roztworowskiej i Przecławskiej). W ramach prac ułożono nową nawierzchnię, poszerzone zostały chodniki, zjazdy do posesji pokryte grafitową kostkę brukową, w rejonie skrzyżowania pojawiły się też nowe krawężniki i poprawione zostało odwodnienie jezdni – poprzez wykonanie ścieków przy krawężnikach i wyregulowanie wpustów deszczowych. Prace kosztowały 730 tys. zł.
W 2018 roku udało nam się również przeprowadzić kilka ważnych remontów. Jednym z nich był remont dróg na terenie miejscowości Dopiewo. Prace kosztowały 2,6 mln zł. Nowa nawierzchnia pojawiła się na ulica Wyzwolenia oraz Poznańskiej.
W 2018 roku zdecydowanie poprawił się komfort jazdy kierowców, korzystających z drogi Modrze – Piotrowo. Ponad 1,7 mln zł kosztował remont niemal półtorakilometrowego odcinka drogi. W ramach prac wyrównany został profil istniejącej nawierzchni, ułożona została nowa warstwa wiążąca i ścieralna, a na jezdni pojawiło się oznakowanie poziome (linie krawędziowe). Droga zyskała również nowe, bezpieczne pobocza.
Prawie 85 tys. zł kosztował remont chodnika przy szkole w Długiej Goślinie. Po rozpoczęciu nowego roku szkolnego uczniowie mogli korzystać z dużo bezpieczniejszego i wygodniejszego dojścia.
Podczas remontu 100-metrowego chodnika zużytych zostało 214 m2 kostki brukowej, ponad 100 metrów krawężników i tyle samo obrzeży, odmulone zostały rowy. Wcześniej znajdowały się tam nierówne kostki, chodnik podczas opadów był zalewany, piesi musieli uważać na powykrzywiane i popękane płyty.

Na przejściu dla pieszych w Dąbrówce (a dokładnie na ulicy Poznańskiej, w pobliżu szkoły podstawowej) zamontowaliśmy inteligentną sygnalizację świetlną. Specjalne kamery „wyczuwają” pieszych i zwiększają natężenie światła.
Zasada działania opiera się na trzech filarach: po zmroku włączają się specjalne lampy doświetlające przechodniów; w asfalcie migają – dostrzegalne z kilkuset metrów – „kocie oczka”; kamery zamontowane na słupach „zauważą” pieszego (nie reagują na samochody) i sprawiają, że lampy zaczynają świecić z pełną intensywnością.
Dzięki temu pieszy przechodzący przez jezdnię jest lepiej widoczny, a zmiana natężenia oświetlenia wymusza na kierowcy większe skupienie uwagi. Po chwili światła znów przygasają.
Koszt montażu takiego oświetlenia to około 40 tys. zł.
Nietypowa tablica stanęła w tym roku na drodze powiatowej z Komornik do Łęczycy, w miejscowości Wiry. Urządzenie służy do mierzenia prędkości, z jaką przejeżdżają samochody, a następnie wyświetla zadowoloną bądź smutną buźkę – wszystko zależy od prędkości, z jaką poruszają się samochody.
Tablicę w ramach testów ustawiła firma VITRONIC.
Data wytworzenia informacji: 03.01.2019 09:39