Szeroka, bezpieczna droga. Obok chodnik i ścieżka rowerowa. Dwa ronda, nowe przystanki, oświetlenie i wyspy spowalniające.
Szeroka, bezpieczna droga. Obok chodnik i ścieżka rowerowa. Dwa ronda, nowe przystanki, oświetlenie i wyspy spowalniające. Tak dzisiaj wygląda niemal 7-kilometrowa droga łącząca Zalasewo z węzłem Kleszczewo na S5. Jej przebudowa kosztowała niemal 35 mln zł!
Tak zmieniła się droga z Zalasewa do Kleszczewa!
– To jedna z ważniejszych dróg powiatowych. Przede wszystkim dlatego, że obsługuje komunikacyjnie prężnie rozwijającą się strefę przemysłową w Swarzędzu i okolicach – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Łączy też trasę S5 z trzema gminami: Swarzędzem, Kleszczewem i Kostrzynem.
Tak dużej inwestycji drogowej w historii powiatu poznańskiego jeszcze nie było. Sama przebudowa trwała ponad rok, jednak przygotowania do niej rozpoczęły się wiele miesięcy wcześniej. To też najdroższa do tej pory inwestycja w historii powiatu: prace kosztowały prawie 30 mln zł, do tego doliczyć trzeba niemal 0,5 mln zł na przygotowanie dokumentacji i ponad 4 mln zł na wykup gruntów. Ponad 15 mln zł powiat poznański otrzymał z unijnego WRPO 14+.
Wrażenie robią też inne liczby. Wbudowano 30 tys. ton masy bitumicznej (1500 ciężarówek!). Na chodnikach ułożono 15 tys. metrów kwadratowych kostki brukowej. Ustawiono 220 słupków do znaków drogowych. Ułożono blisko 3 kilometry rur kanalizacji.
Prawie 7 km drogi
Przebudowana droga przebiega w granicach trzech gmin: Swarzędza, Kleszczewa i Kostrzyna – a dokładnie od ulicy Olszynowej w Zalasewie, przez Gowarzewo, do węzła S5 w Kleszczewie.
– Zakres rzeczowy prac był ogromny, ale podsumowując można powiedzieć, że jezdnia została poszerzona do siedmiu metrów, powstały chodnik i ścieżka rowerowa, dwa ronda w Gowarzewie, przebudowane zostały skrzyżowania i wykonano nowe odwodnienie drogi – wymienia Marek Borowczak, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu.
Przejścia dla pieszych, przystanki, skrzyżowania i przejazdy dla rowerzystów zostały oświetlone, dzięki czemu stały się dużo bezpieczniejsze. Przebudowane zostały również przystanki autobusowe oraz zjazdy na posesje znajdujące się przy drodze.
Nie obyło się bez trudności
W czasie prac nie obyło się bez niespodzianek. Tych częściej spotykanych, jak kable leżące nie tam, gdzie powinny zgodnie z mapami. Jak i te rzadziej spotykane.
– W Gowarzewie robotnicy natrafili na ludzkie szczątki. W sumie – 49 grobów. To cmentarz pochodzący prawdopodobnie z XV-XVII wieku – opowiada Marek Borowczak.
Na plac budowy wkroczyli więc archeolodzy. Każdy grób trzeba było odkopać, a szczątki przenieść z placu budowy. Dopiero wtedy wykonawca mógł kontynuować budowę nowej drogi.

Data wytworzenia informacji: 08.01.2019 11:16