Najważniejsze inwestycje drogowe zrealizowane w 2023 roku:
Tunel w Kobylnicy
Prawie 60 mln zł kosztowała budowa tunelu pod torami kolejowymi w Kobylnicy (budowa, wykup gruntów, nadzór). Została sfinansowana z budżetów powiatu poznańskiego, gminy Swarzędz oraz PKP.
Tunel zastąpił istniejący wcześniej przejazd kolejowo-drogowy na ulicy Swarzędzkiej. Każdego dnia przejeżdżało nim niemal 90 pociągów i ponad 12 tys. samochodów. Przez to, że często był zamykany, w Kobylnicy tworzyły się ogromne korki.
70-metrowy tunel powstał w okolicy skrzyżowania ulic Dworcowej i Krótkiej. Znajdują się w nim dwa pasy ruchu, szeroki chodnik i ścieżka rowerowa. W połowie można skorzystać też z klatki schodowej, dzięki której każdy wyjdzie bezpośrednio na ulicę Dworcową. Wzdłuż murów oporowych powstały szerokie i wygodne chodniki.
W ramach inwestycji przebudowanych zostało również około 500 metrów dróg dojazdowych.
Dwa ronda w Rokietnicy
9 mln zł kosztowała budowa dwóch rond na ulicy Szamotulskiej w Rokietnicy (skrzyżowania z ulicami Szkolną i Kolejową).
W ramach inwestycji, położone w odległości około 100 m od siebie dwa skrzyżowania – w tym jedno z sygnalizacją świetlną – zostały przebudowywane na zespół dwóch rond. Jezdnia na tym odcinku została wzmocniona i poszerzona, powstały chodniki i drogi dla rowerów, zbudowano dwa przystanki autobusowe z zatokami. Cały odcinek został kompleksowo odwodniony i oświetlony.
Inwestycja zakładała poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu. Dlatego powstały azyle dla pieszych i rowerów na jezdni, wykonane zostało nowe oznakowanie z materiałów odblaskowych o wysokich parametrach technicznych.
Przebudowa poprawiła czytelność obu skrzyżowań. Dzisiaj funkcjonują one w układzie dwóch odrębnych rond umożliwiających zawrócenie. Pomiędzy nimi znajduje się nieprzejezdna wyspa, stanowiąca przedłużenie wysp najazdowych. Wzdłuż tej wyspy, po obu stronach drogi, wykonane zostały zatoki autobusowe, co wyeliminowało zatrzymywanie się autobusów na jezdni.
Prace pochłonęły łącznie 9 mln zł. Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wyniosło 2,3 mln zł, a gminy Rokietnica – 300 tys. zł.
Siekierki Wielkie
Rondo powstało także na skrzyżowaniu ulic Kostrzyńskiej, Kórnickiej i Tuleckiej w Siekierkach Wielkich. Zakres prac obejmował rozbudowę skrzyżowania dróg powiatowych nr 2429P oraz 2439P. Teraz jest to wydłużone rondo. Takie rozwiązanie było konieczne ze względu na odległość ulic Kostrzyńskiej i Tuleckiej od siebie (zbyt duża, by można było zbudować klasyczne rondo).
W ramach zadania powstały również chodniki, zjazdy i oświetlenie, umocniona została skarpa i dno cieku wodnego Kopla. Projekt obejmował też przebudowę infrastruktury podziemnej oraz budowę zbiornika retencyjnego.
Prace kosztowały prawie 8 mln zł. Powiat poznański otrzymał dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 2,2 mln zł, a 2,4 mln zł dołożyła gmina Kostrzyn.

Ścieżka rowerowa w Długiej Goślinie
Oddano do użytku blisko kilometrowy odcinek ścieżki rowerowej oraz chodnika przy drodze powiatowej w Długiej Goślinie. Tym samym mieszkańcy zyskali bezpieczny i komfortowy ciąg komunikacyjny od cmentarza do centrum wsi.
Zakres prac obejmował także przebudowę urządzeń energetycznych, teletechnicznych, przepustów oraz kanału technicznego, a także zabezpieczanie skarp murem oporowym. Wykonano również nową kanalizację deszczową. Dodatkowo na całej długości wymieniono nawierzchnię asfaltową. Dzięki temu również kierowcy mogą podróżować wygodnie.
Całkowita wartość przedsięwzięcia wyniosła 7 mln zł, z czego 2,5 mln zł to dofinansowanie gminy Murowana Goślina.

Ścieżka pieszo-rowerowa z Sapowic do Strykowa
Niemal 15 mln zł kosztowało wykonanie 3,6-kilometrowej ścieżki pieszo-rowerowej z Sapowic do Strykowa. Powstała przy wsparciu z tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Nowa ścieżka pieszo-rowerowa powstała w ciągu drogi powiatowej 2450P Rybojedzko – Strykowo na odcinku od Sapowic do Strykowa. Posiada nawierzchnię z kostki betonowej, a na odcinku niezbudowanym wykonano nawierzchnię bitumiczną. W ramach inwestycji wykonano również odwodnienie, przebudowano istniejące zjazdy z drogi, przejścia dla pieszych, zatoki autobusowe w Sapowicach, azyle na wlocie do miejscowości i oświetlenie. W Strykowie przebudowano chodnik i jezdnię. Na całej długości powstało nowe oznakowanie pionowe i poziome. W obszarze zbudowanym ścieżka wykonana jest przy jezdni, a poza miejscowościami usytuowana jest poza rowem, w odsunięciu od jezdni.
Dofinansowanie unijne wyniosło ok. 3,1 mln zł.
Szkolna w Tarnowie Podgórnym
Rozbudowa drogi powiatowej 1872P granica powiatu – Tarnowo Podgórne obejmowała odcinek od ulicy Szkolnej pomiędzy ulicą Poznańską a 23 Października (około 250 metrów).
W ramach inwestycji wykonano przede wszystkim: budowę chodników i ścieżki rowerowej, przebudowę nawierzchni jezdni, budowę oświetlenia drogowego w szczególności doświetlenia przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów oraz budowę kanalizacji deszczowej.
Koszt budowy wyniósł: 4,1 mln zł, przy dofinansowaniu gminy Tarnowo Podgórne w wysokości 1,9 mln zł.

Data wytworzenia informacji: 15.05.2024 12:41